Onze gereserveerde plek

Hier, waar we voortleven in de seizoenen

Het gebied inlopen en meteen een vertrouwd gevoel ervaren? Dat overkomt Marja en haar man Sjaak van Hese zodra ze het gebied van Natuurbegraafplaats Hillig Meer binnenstappen. In 2025 besluiten ze bij leven hun plekje te reserveren. Het voelt goed. En dat gevoel willen ze graag met anderen delen. 

Marja warmt haar handen aan een kop koffie die voor haar op tafel staat. “Natuurbegraven was iets waar we vroeger nog helemaal niet bij stilstonden. We dachten toen vooral na over de traditionele manieren van begraven. Maar op het moment dat een collega op een natuurbegraafplaats begraven werd, zag ik dat het ook anders kon. Dat gaf zo’n goed gevoel en dat zette ons aan het denken.”

Voortleven in de seizoenen

Er gaat wat tijd overheen, maar de nieuwsgierigheid naar Hillig Meer blijft. Samen met haar man maakt Marja een wandeling door het natuurgebied en opnieuw voelt het goed. Er volgt spontaan een praatje in het ontvangsthuis om meer informatie over de mogelijkheden te krijgen.

“Vrij snel daarna weten we dat we dit gaan doorzetten,” legt Marja uit. De doorslaggevende reden is uiteindelijk toch het totaalplaatje. “Natuurlijk de eeuwige grafrust, maar ook dat we een plek hebben midden in de natuur en dat we dus ook teruggaan naar die natuur. Alles wordt weer één, en dat vind ik een hele mooie en troostende gedachte. Hier leven we voort in alle seizoenen,” vertelt Marja openhartig. 

Een plek in het jonge bos

Voor Marja voelt het reserveren als het leggen van een belangrijk puzzelstukje. “Hoe fijn is het dat je dat bij leven al kunt doen? Op deze manier hoeven we later onze kinderen hier niet mee te belasten, het is geregeld en dat geeft rust.”

Op de dag dat Marja en Sjaak hun plek gaan uitzoeken, is het mooi weer. Met de e-car rijden ze door het jonge bos, en als ze langs een lichte, open plek met veel zon rijden, vragen ze of de e-car kan stoppen. Ze stappen uit. Terwijl ze de plek in zich opnemen, komt er een gevoel van rust over hen heen. “Op dat moment kijken we elkaar aan en weten we dat het goed zit. Al grappend zeg ik dat ik hier mijn tentje wel zou willen opslaan,” vertelt Marja met een grote lach op haar gezicht. 

De plek wordt met speciale apparatuur ingemeten. Daarna is het aan Marja en Sjaak om hun paaltje officieel in te slaan. “We kiezen voor dubbeldiep, omdat we zo voor ons gevoel voor altijd het dichtst bij elkaar blijven. En ook dat geeft rust!”

Meer informatie

Als je ook een ervaring met ons wil delen, nodigen we je uit om ons een bericht te sturen via info@hilligmeer.nl.

Wil je meer informatie over Natuurbegraafplaats Hillig Meer en natuurbegraven? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons ook bellen op 0592-260944. Iedere eerste en derde zondag van de maand kun je mee met een groepsrondleiding.

Geplaatst in Cliënten aan het woord, Hillig Meer, Natuur